joi, 14 august 2008

Ziua a patrusprezecea

Pentru ziua de treisprezece

Ieri a fost 13…si tot ieri am aflat ca voi avea acces mai putin la internet pentru o vreme…nu stiu cata vreme…asa cum stiam… toate lucrurile frumoase fie sunt interzise, fie costa prea mult, fie ingrasa…Fie pe cand vrei sa le duci la capat ploua afara….
Urasc sa stau in casa…cu atat mai mult in week-end si urasc sa vad cum trece timpul aiurea pe langa mine…parca zambind intr-un colt de gura ca mi-a mai furat o zi…
Oricum revenind la lucrurile serioase…eu vroiam sa vorbesc ieri despre simboluri …cum tot era ziua de 13 sub semnul fatalitatii…

In urma unui curs de cultura si civilizatie franceza am ramas cu niste notiuni care mi s-au parut destul de interesante…
Ce am observat interesant ca simbolurile si-au schimbat “definitia” in timp…Un astfel de exemplu sunt perlele. In antichitate perlele simbolizau puritatea, renuntarea la placerile carnale, in secolul al XVII-lea ele devin simbol al prostitutiei, pentru ca mai tarziu sa redevina din nou simbol al puritatii.
Daca in secolele XV, XVI, XVII si chiar XVIII, un animal sau obiect putea semnifica maxim trei sau patru lucruri- semnificatia era dedusa din context, in secolele XIX si XX exista o libertate mult mai mare de a atribui semnificaţii.

Din ceea ce am invatat pana acum am sa dau o scurta lista de simboluri- valabile pentru evul mediu si perioada renascentista. Pe mine m-a ajutat sa incep sa privesc altfel tablourile din acea vreme, unde contrar multor fotografii din ziua de astazi nimic, dar absolut nimic nu era de prisos sau pus la intamplare.

- Papagalul era simbolul amantului
- Vulpea si cotofana simbolizau seductia aparentelor
- Leul simboliza forta, curajul, dominatia
- Unicornul simboliza viteza, era asociat cu Iisus, dar in acelasi timp in prezenta unei femei simboliza virginitatea
- Maimuta simboliza latura salbatica a oamenilor, iar in sec al VIII-lea era simbolul luxului, fiind asociat cu prostituatele
- Margareta era simbolul lui Venus, la fel ca trandafirii, reprezentand iubirea terestra-carnala.
- Violeta simbolizeaza dorinta, iar garoafa logodna.
- Laurul era simbolul familiei
- Stejarul simboliza fidelitatea, iar pinul permanenta.

Tot un simbol....

Niciun comentariu: